Kontaminovaná místa v OPŽP
Pro roky 2021-2027 nabízí OPŽP pro řešení ekologických zátěží celkem 150 mil. €. Programový dokument, podle kterého se projekty budou řídit, byl Evropskou komisí schválen v létě 2022 a MŽP předpokládá, že bude vyhlašována minimálně jedna výzva ročně pro každé opatření. Objem prostředků přidělených na tuto oblast tak vytváří z OPŽP jeden z hlavních zdrojů financí umožňujících řešení této problematiky. Obě tato opatření, která lze zjednodušeně označit jako Analýzy rizik (1.6.7) a Sanace ekologických zátěží (1.6.8) navazují na obdobné procesy, které probíhaly i v předchozích programovacích obdobích. Míra podpory pro řešení projektů je rozvrstvena podle závažnosti kontaminace a následného využití lokality a to od 85% v případě analýz rizik a nejzávažněji kontaminovaných lokalit sanovaných ve veřejném zájmu až po 70% u brownfieldů určených k následnému průmyslovému využití, a 50% u brownfieldů určených k obytné výstavbě. MŽP do procesu realizace zasahuje z pozice odborného garanta, kdy poskytuje konzultační služby, k projektům vydává Závazná stanoviska a pomáhá řídit postup prací v rámci kontrolních dní.
Cílem projektů realizovaných pod opatřením 1.6.7 je provedení geologického průzkumu povahy a rozsahu kontaminace, vyhodnocení jejího vlivu na okolí (zejména na lidské zdraví a na ekosystémy) a také výpočet bezpečných hodnot zbytkové (již nerizikové) kontaminace včetně vypracování návrhu několika variant technicky proveditelných opatření směřujících k omezení nebo odstranění zjištěných rizik. Součástí takového návrhu je vždy také rámcové nacenění navržených variant a odhad jejich časové náročnosti.
Projekty realizované pod opatřením 1.6.8 pak přímo navazují na opatření předchozí, když jsou podporována opatření na těch lokalitách, kde byla během průzkumných prací zjištěna závažná kontaminace představující reálná rizika pro lidské zdraví nebo ekosystémy, případně omezující využití pozemků k jiným účelům. Podpořené lokality mají tedy v databázi SEKM obvykle prioritu A3, A2 nebo v případě brownfieldů i A1. Na základě výsledných doporučení Analýzy rizik je zpracován projekt sanace, který je předán MŽP k posouzení a vydání závazného stanoviska. Závazné stanovisko popisuje aktuální stav lokality, projektem navržený postup prací, cílové limity, kterých bude realizací projektu dosaženo a podmínky, za kterých MŽP souhlasí s realizací projektu. Doplňkovým typem projektů pod opatřením 1.6.8 jsou pak lokality starých skládek, které přímo nepředstavují zásadní riziko pro okolní ekosystémy nebo zdraví obyvatel, ale je nezbytné zamezit vsakování srážek tělesa skládky, a tedy promývání uložených odpadů a vyplavování nebezpečných látek mimo skládku.
OPŽP 1.6.7 a 1.6.8 pomáhá řešit jinak složitě financovatelné lokality:
- sanace dlouhodobých havárií na podzemních vodách (které vyhovují § 42, odst. 4 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách), které neporušují pravidlo znečišťovatel platí
- jinak rizikové lokality – např. skládky pesticidů, lokality s PCB (viz Stockholmská úmluva)
- náhodně objevené zátěže bez majitele apod.
OPŽP tedy umožňuje řešit problematiku, která zejména díky své nákladnosti, do doby existence OPŽP, složitě nacházela řešení. Tento stav byl tedy dlouhodobě neudržitelný a vyžadoval systematické řešení. Gesce MŽP v oblasti odpadového hospodářství a kontaminovaných míst vyplývá také ze schváleného Národního implementačního plánu Stockholmské úmluvy o persistentních organických polutantech, jenž byl vládou ČR vzat na vědomí usnesením vlády ČR č. 1572 dne 7.12.2005.
Kompetence odboru environmentálních rizik a ekologických škod při vyřizování žádostí o podporu:
- MŽP OEREŠ poskytuje zájemcům o kofinancování odbornou pomoc a konzultace před zpracováním projektu a podáním žádosti o podporu. Jedná se zejména o konzultace podpořitelnosti zamýšleného projektu a postup řešení.
- Podávání a schvalování žádosti - Závazné stanovisko MŽP Závazné stanovisko MŽP je nedílnou součástí žádosti o dotaci z oblasti podpory 1.6.7 a 1.6.8 podávané na Státní fond životního prostředí. Podrobnosti požadavků MŽP k vydání Závazného stanoviska MŽP jsou uvedeny níže.
- Vyjádření OEREŠ MŽP k informacím předloženým v rámci žádosti, stavu poznání lokality, projektové dokumentaci a navrženému způsobu řešení
- Stanovisko k prioritnosti předložené žádosti a zařazení lokality do kategorie hodnocení priorit.
- Stanovení závazných sanačních limitů, resp. opatření k nápravě závazného stavu, která jsou nezbytná pro splnění účelu navržených prací, zejména splnění účelu dotace. Způsob prokázání splnění závazných limitů nebo opatření.
- Závazné požadavky MŽP na zadávací dokumentaci a další závazné požadavky MŽP v rámci realizace projektu.
- Monitoring plnění projektu - odbor environmentálních rizik a ekologických škod provádí monitoring průběhu projektovaných prací a kontrolu plnění stanovených opatření k nápravě. Jedná se zejména o účast zástupců OEREŠ na kontrolních dnech před a v průběhu realizace, OEREŠ se vyjadřuje ke všem zásadním dokumentům v průběhu realizace projektu jako jsou etapové nebo roční zprávy, metodické změny a podobně. Vydává také konečné souhlasné stanovisko k ukončení akce dle podmínek daný Závazným stanoviskem MŽP.
Dokumenty potřebné k podání žádosti o Závazné stanovisko MŽP:
Formulář pro kategorizaci priority staré ekologické zátěže se pořizuje v databázi SEKM